Spraakverwarring over provinciale wegen

In de volksmond noemen we provinciale wegen vaak N-wegen zoals ook de aanduiding op de kaart hieronder. Wanneer je op social media (Facebook groepen bijvoorbeeld) vraagt waar je met een brommobiel mag rijden dan hoor je best wel vaak “Op N-wegen!” al dan niet met de toevoeging ‘zonder C9 verkeersbord’. Maar mag je dan op alle N-wegen zonder C9 bord rijden? Nee, soms is een N-weg een autoweg en hier mag je met je brommobiel niet rijden!

N-wegen, provinciale wegen, doorgaande wegen, zijn alle wegen buiten de bebouwde kom hetzelfde?

Wanneer is het nou een provinciale weg of autoweg? Het juiste antwoord is: een provinciale weg is een doorgaande weg van de ene grote plaats naar de volgende plaats maar het kan ook best wel eens een autoweg zijn. En daar mag je niet rijden! Maar hoe kan je dan toch de juiste route kiezen met je brommobiel?

Vier soorten

Provinciale wegen zijn in te delen in vier soorten:

  1. Zonder C9 bord (wel toegankelijk voor brommobielen)
  2. Met C9 bord met onderbord OB65 ‘uitgezonderd brommobielen’ (wel toegankelijk voor brommobielen)
  3. Met C9 bord (niet toegankelijk voor brommobielen)
  4. Met G3 bord autoweg (niet toegankelijk voor brommobielen)

Een voorbeeld

Als voor beeld nemen we de N34 in Drenthe. Het is inderdaad verwarrend maar officieel is de N34 over het hele traject een autoweg zoals in de verkeerswet wordt bedoeld. Nogmaals voor de duidelijkheid: hier mag je met je brommobiel niet rijden!

Het verschil? Het is geografisch weliswaar een provinciale weg maar verkeerstechnisch een autoweg waar je 100 mag rijden en niet met je brommobiel mag komen. Daar zit dus het verschil in met als gevolg spraakverwarring. En spraakverwarring leidt tot fouten.

Hoe herken je een autoweg?

Volgens de wet moet bij elke rotonde, kruispunt en aansluiting met andere wegen het verkeersbord dat de weg duidt worden herhaald, in de volgende afbeelding zie je dat bij alle aansluitingen (klik voor grote weergave). Wil je dus ergens de N34 uit dit voorbeeld oprijden dan kom je altijd een G3 verkeersbord tegen.

Klik op afbeelding voor grotere weergave

Provinciale weg met C9 bord

Over het algemeen is het zo dat wanneer een provinciale weg aansluit op een autoweg of autosnelweg dat het aansluitende deel van deze weg is gemarkeerd door middel van een C9 verkeersbord, soms is vanwege het drukke karakter de hele provinciale weg voorzien van dit bord. Waar mogelijk wordt dan een uitzondering gemaakt voor brommobielen.

Ga je goed voorbereid op weg dan zie je het G3 verkeersbord gelukkig nooit op je weg, het C9 verkeersbord wordt namelijk gebruikt om te voorkomen dat je 1 op een weg komt waar het snelheidsverschil te groot is met het overige verkeer en 2 om te voorkomen dat je met een dergelijk snelheidsverschil op een autoweg of autosnelweg zou kunnen komen.

Wij brommobilisten mopperen weleens op de aanwezigheid van dat C9 bord maar zoals je nu begrijpt heeft dat bord wel degelijk een belangrijke functie, het voorkomt dat wij naar een voor ons gevaarlijke situatie rijden of in gevaar komen door de drukte en snelheid van het overige verkeer.

Een handige website

Wil je weten waar C9 en G3 borden staan in Nederland? Een handige website daarvoor is Minikaart waar je ze allemaal op kan vinden.

P.S.

Heb ik het hier op deze website over ‘de provinciale weg’ dan kan je er van uitgaan dat ik daarmee nooit een autoweg bedoel maar altijd een provinciale weg waar je wel mag rijden met jouw brommobiel tenzij er een enkel C9 bord staat bij een aansluiting. Om die reden heb ik het dan ook liever niet over N-wegen. Waar nodig zal ik genuanceerd aanduiden welke soort weg ik bedoel in een artikel, dat voorkomt spraakverwarring.