Hoe ver kom jij op een volle tank?

Brommobielen worden steeds zuiniger, met het ontwikkelen van betere dieselmotoren komt de 1 op 30 ook eindelijk echt in het zicht. Natuurlijk geldt dat niet voor elke brommobiel, oud of nieuw. Hoe dat komt leggen wij je in dit blog uit.

Een rekenvoorbeeld

Mijn brommobiel heeft een Lombardini 492 DCI motor en rijdt op 1 liter diesel 27,85 kilometer, dat heb ik in april met de Elfstedentocht uitgerekend. Hoe heb ik dat gedaan? Ik heb aan het begin in Sloten de tank tot aan de vulpijp volgegoten met diesel en vervolgens de dagteller op 0 gezet. Vervolgens heb ik samen met mijn bijrijdster Christa die hele Elfstedentocht in drie dagen afgelegd en daarmee 206 kilometer gereden. We kwamen aan bij hetzelfde tankstation en tankten opnieuw tot aan de vulpijp dezelfde diesel en er ging net geen 7,4 liter in, 7,39 liter om precies te zijn.

206 ÷ 7,39 is 27,875 (afgerond op twee decimalen 27,85).

Als ik de airco niet gebruik en ik netjes rijd zou ik dus in theorie 487 kilometer op een volle tank moeten kunnen rijden want er kan 17,5 liter in de tank.

17,5 x 27,85 = 487,375 (afgerond op twee decimalen 487,35).

Tot zover de theorie.

Belangrijke factoren

Nu is een Lombardini 492 DCI een moderne motor, net als bijvoorbeeld de Kubota Z482-K (Euro 5+). Maar er zijn ook andere motoren zoals de Progress 480 en de Yanmar 523, Kubota Z402 en Mitsubishi L2E motoren die in het verleden wel zijn toegepast in brommobielen. Met het ontwerp en cylinderinhoud verandert ook het specifieke verbruik van elke motor. En om uit te rekenen hoe ver je komt in plaats van hoe zuinig je rijdt is ook de tankinhoud een factor.

Hoé zuinig je rijdt dat doe je met je rijstijl

Is het voor jou een uitdaging om zo zuinig mogelijk te rijden? Dan maakt het zeker uit of je een bescheiden 45-49 km/u rijdt of dat je je voet in het tapijt drukt in een ‘aangepaste’ brommobiel die -laten we zeggen- 69 km/u gaat op z’n hardst. Ook het gebruik van de airconditioning hebben een negatief effect op het brandstofverbruik.

Let vooral ook op je dagteller en niet alleen op die streepjes op je display

Het beste is dus om je dagteller een paar keer op 0 te zetten en te kijken hoeveel kilometer je rijdt totdat je bij 2 of zelfs 1 blokje op de meter bent aangekomen (of het pijltje bij ‘bijna leeg’ bij een analoge meter). Je ervaart dan al snel dat voor jou veilige getal in de dagteller voordat jij vindt dat je weer moet gaan tanken.

Mijn advies zou namelijk zijn dat je tankt bij het aantal kilometers op de dagteller waarvan jij het verantwoord vindt om te rijden. En heel belangrijk: houd ook altijd een paar liter over voordat je naar de pomp rijdt. Waarom? Je wilt namelijk geen bezinksel uit je tank in de brandstofleiding hebben en het is dus essentieel dat je een beetje diesel in je tank laat zitten voordat je tankt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *