De Euro 5 norm

De Euro 5 emissie-norm voor dieselmotoren

Met de Euro 5 standaard zal er minder uitstoot mogelijk zijn, dat is natuurlijk logisch.

Maar zoals bij de Euro-4 norm deze waarden voor de eerste 20.000 km gegarandeerd moesten worden door de fabrikanten is dit onder de nieuwe regels de gehele levensduur van de brommobiel en daarmee komen de fabrikanten nog voor flinke uitdagingen te staan.

Wetgeving

De keuze om dieselmotoren toe te passen is rechtstreeks van de wetgeving afgeleid waaraan fabrikanten zich moeten houden. Het vermogen van een brommobiel is sinds 2018 in de wet beperkt tot 6Kw (4,5Kw van 2013 t/m 2017 en daarvoor 4Kw). Bromfietsmotoren mogen in het kader van de strikte wetgeving alleen voorzien zijn van een ontstekingsmotor met bougie wanneer deze een inhoud van maximaal 50cc hebben.

Benzinemotoren zijn daarmee ongeschikt om te gebruiken in brommobielen omdat deze eenvoudigweg de massa niet kunnen trekken Door juist deze wettelijke kenmerken te gebruiken als mogelijkheid in plaats van beperking is er ruimte om andere aandrijvingen te kiezen zoals de dieselmotor. Hoe dat komt lees je hieronder.

De Dieselmotor

De eerste fabrikant die zich realiseerde dat de dieselmotor geen vonkontstekingsmotor is omdat de brandstof onder hoge druk zelf ontstak in de verbrandingsruimte van de motor was Automobiles Erad (Engelstalig, Wikipedia). En zo redeneerden zij, kon de wet niet van toepassing zijn op de inhoud van een motorblok dat op diesel werkte en kon deze legaal worden toegepast bij brommobielen.

Hiermee gaf deze fabrikant het startsein voor de norm voor brommobielen met een door hen geproduceerde brommobiel met een 290cc Farymann diesel met een enkele cylinder, een Amerikaans merk dat zich in de militaire industrie al heel lang had bewezen met hun betrouwbare en zuinige diesels.

Wat is er veranderd?

Tegenwoordig is de dieselmotor met twee cylinders nog steeds de meest toegepaste vorm van aandrijving en is er keus uit twee fabrikanten, Kubota en Lombardini van Kohler Engines (het Japanse Yanmar speelt niet meer mee vandaag de dag maar was lange tijd populair) en natuurlijk de zuinige 1-cilinder motor zoals deze wordt gebruikt in de Myli van Ligier zelf (zie afbeelding hieronder).

De nieuwe 1-cylinder motor wordt o.a. gebruikt in de Ligier Myli

Met de komst van de Euro 5 emissie-norm dit jaar zal alles gaan veranderen in de aandrijving van brommobielen. Kubota heeft al wel aangegeven dat zij hun motoren aan die nieuwe norm kunnen aanpassen. Van de andere fabrikant, Kohler’s Lombardini, is nog niets bekend maar deze zal zeer waarschijnlijk ook wel meegaan in die ontwikkeling.

De normen worden vanzelfsprekend strenger en ze moeten zoals gezegd langer blijven gelden. Een vergelijkende tabel zie je hieronder (de waarden voor uitstoot van roetdeeltjes geldt alleen voor diesels).

 

Koolstofmonoxide (CO)

Koolwaterstof

Non-methane koolwaterstoffen

NOx

Duurzaamheid

Euro 41.14 g/km0.170 g/kmn.v.t.0.090 g/km20.000 km
Euro 51.00 g/km0.100 g/km0.068 g/km0.060 g/kmLevensduur brommobiel

En zo gaan we langzaam naar elektrisch rijden met brommobielen. Overigens krijgt een moderne Ligier of Microcar brommobiel met DCI dieselmotor nog steeds het Energielabel A en dat is heel netjes (bron). En omdat de nieuwste Ligier en Microcar brommobielen met een EURO 5 motor zijn uitgerust heb je geen milieusticker nodig in het buitenland zoals bijvoorbeeld in Frankrijk.

Een moderne en zuinige dieselmotor in een Ligier

EURO 3 of 4 = JA, EURO 5 = NEE

Ga je bijvoorbeeld op vakantie naar Frankrijk met je brommobiel? Controleer dan eenvoudig of je voor dat land ook voor jouw 45km auto een milieusticker nodig hebt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *